مراقبت از سلامت نوجوانان و دانش آموزان


امروزه رويكرد ارتقای سلامت و عوامل اجتماعي تأثیر گذار بر سلامت، رويكرد غالب در امر سلامت است كه در اين رويكرد، مشاركت محوريت اصلي آن را تشكيل مي دهد. 
نظام ارائه خدمات سلامت دارای اجزایی است که مردم یا گیرندگان خدمت مهم ترین جزء آن به شمار می آیند. زیرا خدمات برای آنان طراحی شده و آنان هستند که باید این خدمات را دریافت نمایند و به کار بندند و در مورد كميت و كيفيت آن اظهار نظر نموده و آن را ارزشيابي نمايند. 
زمينه مشاركت دانش آموزان چه در زمينه سلامت و چه در ساير زمينه ها از ساليان دور در قالب برنامه هاي مختلف فراهم آمده است و با توجه به گذر اپيدمولوژيك و تغيير چهره بيماري ها از بيماري هاي واگير به بيماري هاي غير واگير كه نظام سلامت را از ارائه مراقبت هاي بهداشتي مؤثر باز داشته، چرا كه بيماري هاي غير واگير در حقيقت بيماري هاي رفتاري هستند و تنها با ارائه مراقبت هاي سلامت قابل كنترل نيستند و مداخله براي كاهش آن ها نيازمند مشاركت همه افراد و نهادهاي اجتمايي مي باشد. 
در این میان سلامت کودکان و نوجوانان و جوانان راه دستیابی به توسعه پایدار است و اداره ی سلامت نوجوانان و مدارس با اجرای برنامه غربالگری و ویزیت دوره ای سعی در تشخیص و مداخله ی به موقع در بیماریهای نوجوانان دارد .
به امید پویایی و سلامت گروه سنی نوجوانان و جوانان در تمامی ابعاد در راستای اعتلای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران.
       
 درهمین راستا دانش آموزان بدو ورود به مدرسه، پایه های هفتم و نهم براساس آخرین  دستورالعمل دریافتی در سال ۹۴ از وزارت  بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، توسط همکاران در مراکز بهداشتی به شرح زیر ویزیت و بیماری یابی می شوند:
• دانش آموزان بدو ورود به مدرسه در ابتدا به پایگاه های سنجش معرفی شده مراجعه می نمایند واز نظر سلامت جسمی (ارزیابی نمایه توده بدنی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، بهداشت دهان و دندان و معاینه موی سر) وروانی(بررسی بیماری اوتیسم و استعداد تحصیلی) مورد ارزیابی وسنجش قرار می گیرند، سپس دانش آموزان با در دست داشتن نتیجه این ارزیابی به مراکز بهداشتی مشخص شده مراجعه کرده و توسط پزشک مستقر در مراکز بهداشتی معاینه و ویزیت می گردند. پزشکان علاوه بر بررسی نتایج پایگاه سنجش ،معاینات کامل  جسمی را از دانش آموز به عمل آورده واقدامات لازم جهت ویزیت سرپایی و در صورت نیاز به ارجاع متخصص را انجام می دهند.

• دانش آموزان پایه های هفتم و نهم با مراجعه به مراکز بهداشتی توسط همکاران کاردان و کارشناس و پزشکان حاضر در مراکز از نظرسلامت جسمی( ارزیابی نمایه توده بدنی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، بهداشت دهان و دندان و معاینه موی سر) مورد ارزیابی و معاینه قرار میگیرند واقدامات مورد نیاز در خصوص آموزش، درمان سرپایی و ارجاع به متخصص دانش آموزان انجام می گیرد.

• مدیریت، برنامه ریزی و پشتیبانی فرایند بررسی و کنترل پدیکولوزیس در مدارس (ابتدايي دختر و پسر روستايي و متوسطه اول دخترانه  و پسرانه شهري و روستايي و متوسطه دوم  دخترانه و پسرانه روستایی، متوسطه دوم دخترانه شهری)

• هماهنگي با پزشكان متخصص شهرستان جهت پذيرش ارجاعات(دانش آموزي) مراكز بهداشتي ودرماني